budak baik=)

Tuesday, November 29, 2011

Charging Induction of Object




Ini merupakan homework yang telah diberi oleh Encik Ahmad..Just buat.,,tapi i'm not sure whether it is accepted or not...Hope he does,,,=)

Sunday, November 27, 2011

Speechless

speechless*
apabila seorang muslim yang revert berbicara tentang Islam..
lebih kurang macam ni la dia cakap :
Apabila saya peluk Islam, saya terus ditempatkan di sekolah muallaf. Selepas tamat pengajian, saya
bercampur dengan masyarakat, saya terkejut! SAYA RASA TERTIPU!! KENAPA ORANG ISLAM X
AMALKAN ISLAM PUN? KENAPA ISLAM HANYA DALAM BUKU? Saya kecewa.. kemudian,
saya berbincang dengan rakan2, kami bertekad untuk amalkan Islam biarpun umat Islam masih lalai..
kawan2, bukankah ini sudah memberi gambaran jelas tentang bagaimana sikap kita dengan Islam itu sendiri??
Rasa terpukul dengan kata2 chinese muslim tu.. :(
then, di IKIM minta dia bagi kata2 terakhir,

Hamidah : kalau saya bagi awak sebatang pen sebagai hadiah, tapi sebelum tu saya guna sepuas hati saya
sampai dakwatnya hampir habis, kemudian baru saya hadiahkan kepada awak, apa perasaan awak?
DJ : errr.... saya mungkin terima..
Hamidah : mungkin awak terima, tapi awak tak rasa yang saya ni TIDAK IKHLAS?? begitu juga dengan
kita, janganlah kita hidup di dunia ini, kita nikmati hidup kita, kita enjoy dulu, bila sampai akhir2 hayat kita,
baru kita nak dekati Islam, baru nak mendalami Islam, mengamalkan Islam, adakah Allah akan terima amalan
kita? CARILAH ISLAM DARI SEKARANG...

sekadar nak share.. kata2 dia membuatkan saya tersentap sekejap

sumber : saya dengar dalam radio IKIM tarikh 10/11/11

by:One of my friends in fb..

Friday, November 18, 2011

Bacaan Tahiyyat Awal Dan Akhir


Ramai yang solat..Tapi adakah mereka benar2 solat??Jika sempurna solat nescaya akan teguhlah tiang agamanya..."Ya Allah..Aku hanyalah manusia biasa..Yang mudah lupa dan alpa..
Oleh itu Ya Allah..Kau berikanlah aku hidayahMu ya Allah"..:'(


Tahiyat Awal :
Attahiyyatul Mubarakaatush sholawaatuth thayyibatu lillaah, Assalaamu’alaika ayyuhan nabiyyu warahmatullaahi wabarakaatuh, Assalaamu’alaina wa’alaa ‘ibaadillaahish shoolihiin. Asyhadu allaa ilaaha illallaah, Waasyhadu anna Muhammadan rasuulullaah. Allahhumma sholli ‘alaa Saidina Muhammad wa ‘ala aalihi Saidina Muhammad”


Ertinya:
“Ya Allah, segala penghormatan, keberkahan, sholawat dan kebaikan hanya milik-Mu ya Allah,- Wahai Nabi selamat sejahatera semoga tercurah kepada Engkau wahai Nabi Muhamma, – semoga juga Rahmat Allah dan Berkah-Nya pun tercurah kepadamu wahai Nabii,- Semoga salam sejahtera tercurah kepada kami dan hamba-hamba-Mu yang sholeh. – Ya Allah aku bersumpah dan berjanji bahwa tiada ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Engkau ya Allah, dan aku bersumpah dan berjanji sesungguhnya Nabi Muhammad adalah utusan-Mu Ya Allah. – Ya Allah, limpahkan shalawat-Mu kepada Nabi Muhammad dan limpahkan juga shalawat kepada keluarga Nabi Muhammad”
Tahiyat Akhir :
Setelah baca seperti tahiyat awal disertai dengan “…. kamaa sholaita ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, wa baarik ‘ala saidina Muhammad wa ‘ala aalihi saidina Muhammad, kamaa baarakta ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, fil alamina innaka hamiidum majiid.”


Ertinya:
“…sebagaimana Engkau telah limpahkan shalawat kepada Nabi Ibrahim dan juga kepada keluarga Nabi Ibrahim, dan berkatilah Ya Allah Nabi Muhammad dan berkatilah juga keluarga Nabi Muhammad, sebagaimana Engkau telah memberkati Nabi Ibrahim dan juga kepada keluarga Nabi Ibrahim, Sesungguhnya Engkau Ya Allah Maha Terpuji lagi Maha Mulia.”


p/s:Bila baca dengan memahami maknanya..tersentuh hati..insyaAllah.Aku yakin  terselit seribu rahsia dalam setiap perkara di dalam solat itu sendiri..
sumber:hidayah18.wordpress.com

Tuesday, November 8, 2011

Nikmat Cinta Selepas Kahwin..

Dalam Islam nie macam mana nak bercinta,tapi belum bersedia untuk berkahwin..??Adakah bercinta sebelum kahwin itu seindah bercinta selepas kahwin??Adakah jika bercinta sebelum kahwin tidak akan kekal hingga ke akhir nyawa??Jika permukaannya rapuh,bagaimana mampu kita hasilkan bangunan yang lebih kukuh??
Muhasabah diri..
Apabila kita suka si Dia..bagaimana cara si Dia menawarkan cinta kepada kita..??bila kita jelas cara si DIa menawarkan cinta kepada kita,kita akan lebih jelas,,Kalau si Dia menawarkan cinta kepada kita dengan jalan-jalan yang menghampiri zina,call,sms,dating tanpa urusan...Adakah kita yakin bahtera rumah tangga kita tuh akan kukuh dek kita mulakan bahtera dengan jalan2 yang rapuh,adakah kita yakin bahtera yang dibina itu akan kekal???

p/s:dipetik daripada ustazah Fatimah syarha Nordin...via seorang teman..




bahagianya cinta selepas kahwin.. hampir 10 kali ekin play video nie..subhanallah..


#Andai dia jodohku ya Allah kau dekatkanlah kami setelah kami dekatkan hati kepadamu..,jika bukan ya Allah kau tabahkanlah hati hambamu ini..

Saturday, November 5, 2011

Selamat Hari Raya Bersama Pilihan Hati

Assalamualaikum..
ape khabor mengkeme2 semua??sihat ka??hehe..
Petang yang indah ni ana nak join segmen ustaz hakim..
first time kot join benda2 macam nie..sebab lain sikit dari yang lain..

-SEGMEN BUAT UCAPAN HARI RAYA AIDILADHA YANG PALING KREATIF-


jom join....
ikuti dialog SASA dan RARA silembu gagah+ayu...layannn....

lembu satu turut dikenali sebagai  SASA
SASA:
Saya rasa saya cun sekali..esok mesti ramai tengok saya..
OUH NO!!!! i tak nak u ok??euuwwww....moooo...moooo....


lembu 2 turut dikenali sebagai RARA
                                                                                                                                                                RARA:mooooo...moooo....eyh sahabat karibku..lama tak jumpa..ape keheinye pokpek pokpek dari tadi???

SASA

SASA: Ate teman riso ler yop...esok dah raye haji..paham2 ler banyak kaum kita kena dijadikan korban..haishh,,,cuak cuak...rope mane ler mati tuhh..sakit ke idak..mooooo....mooooo....

                                                   
RARA

 
RARA:ouh macam tu ke citernye,,tak ngape ler janji kita semua korban..masuk syurga nanti..insyaAllah..redha jela ye,,?? 'Sesungguhnya mati itu pasti sakit..'



SASA
SASA:em yela,,teman redha jela,,ape lagi moh kite buat ucapan dekat tuan kite nie..jenuh dia bagi makan rumput sampai ler besor rope nie...mooooo...mooooo....





SASA + RARA:moooo..moooo...mooooooo....

TUAN BELOG:hey hey hey,,,what happen with my cow2..??

SASA + RARA: eyh silap...itu bahasa kita,,,jap...setting language,,moooo..moooo..
SALAM AIDILADHA DIUCAPKAN KEPADA SEMUA UMAT ISLAM DI DUNIA
ZULHIJJAH 1432HIJRIAH...
mooooo...moooo...

p/s:maaf andai tersalah bahasa sepanjang perkenalan kita semua..ukhwah fillah abadan abada,,insyaAllah.:)

Friday, November 4, 2011

You-Nur Jannah Alia




 p/s: for u...
sorry entry nie pasal lagu,,,sedap lah pulak,,kalau tak suka tekan sini awal2..

you were there to light my day
you were there to guide me through
from my days down and on
i'll never stop thinking of you.

how can i forget all that
when you're the one who make me smile
you'll always be a part of me
how i wish you were still mine.

never will forget the day
how we've met and came this far
we all know we got this feeling
but somehow it has to end up here.

i know it's me who say good bye
and that the hardest thing to do
cause you mean so much to me
and guide the truth from me to you.

for all the things i've done and said
for all the hurt i've caused of you
i hope you will forgive me baby
cause that wasn't what i meant to do.
                                                                 
                                                                  Source:tengs dear..

                                                                tekan sini untuk dengar,,

Thursday, November 3, 2011

First Life..

I will be the new person from today...
Like a cute little baby..
with the fake smile i have never use before..
trying to laugh...but i cant...
4 Nov 2011 at 0616...
thanks a lot ALLAH... i know everything that happen must be a reason..
Totally..!!!

TRUTH THING USUALLY HURT...=)

start your day with a smile..:)