budak baik=)

Friday, October 7, 2011

necessity is a mother of invention..

sekadar yang terlintas dibenakku:)

memang betul orang selalu cakap..keperluan merupakan segalanya..mcm pepatah omputih nie.."necessity is a mother of invention"
 bukan nak kata ape..tapi bila dah susah barulah kita nak tercari2..bila perlu ambil..bila tak nak just leave it.,macam tuh ke hidup??

jom  kite terokai balik sejarah tamadun dunia,                  
.
salah satu faktor pembinaan tamadun itu sendiri  jelas dikaitkan dengan faktor kesengsaraan hidup..keadaan hidup yang sengsara nielah yang membuatkan mereka sanggup berusaha semata2 utk bebaskan diri dari kancah kemelutan..Sebab mereka  xnak bergelumang dalam kesengsaraan maka mereka cuba utk keluar dari lorong2 kesempitan..
Lihatlah sendiri dengan negara Jepun...Apabila berlakunya pengeboman di Hiroshima dan Nagasaki semasa Perang Dunia Kedua pada tahun 1945,,Nah berlakulah kebangkitan Jepun di Asia Tenggara..Hasilnya???Lihat sahaja sekarang..ramai sungguh pelajar-pelajar di Malaysia melanjutkan pelajaran dalam ruang Kejuruteraan di sana..semata-mata kerana yakin Jepun merupakan bapa kepada kemodenan dunia..Hebat bukan???Malah Jepun menggunakan bahasa ibunda mereka sendiri tanpa dipengaruhi oleh Bahasa Inggeris..Indah bukan??Seandainya Malaysia juga begitu..maka beruntunglah kita semua..InsyaAllah..Mari kita bukak ruang dan berdoa supaya Malaysia juga boleh berdiri seperti Jepun itu sendiri...Aminn...

tapi..berbalik pada apa yang cube di highlightkan kat sini..
bagi aku..bukan saja bila perlu..tapi almost whole in our life we need to appreciate what those thing..ok contoh..:seorang sahabat hanya didekati bila dirinya diperlukan sahaja..sahabat ke namenye kalau dah camtu??go to hell lahh!!(opss terkasar) bila kate sahabat..everytime we need him/her..it is not a matter how much you need them..but please learn how much to appreciate them as a friends..'A friend in need is a friend indeed' right??that is a best policy!!!

sama macam fitrah manusia itu sendiri..bila susah semuanya akan bergantung pada satu kuasa yang tertinggi iaitu Allah..kenapa bila susah jek baru kita nak cari Dia??kenapa bila senang kita tak nak cari??mungkin tak semua macam nie..dan beruntunglah sekiranya sahabat2 termasuk dalam golongan2 yang sentiasa bersyukur dan bergantung pada Dia tak kira waktu senang atau susah...insyaAllah..sebab aku yakin satu langkah kita pergi bertemu Dia..10 langkah Dia datang kepada kita..subhanallah=)

p/s:sama2 kita muhasabah diri...

9 comments:

Arif Aiman said...

^^

ekin.. said...

haha..=='

wawa wadzir said...

tu laa...manusia nie mudah lupa kan..
x pernah bersyukur..!!

ekin.. said...

em tau xpe..kalau manusia nie xde sifat lupa..mestu sume xwat silap..:)

ekin.. said...

em tau xpe..kalau manusia nie xde sifat lupa..mestu sume xwat silap..:)

peyansanstaro said...

seorang sahabat hanya didekati bila dirinya diperlukan sahaja.. itu bukan sahabat namanya yang tu nama nya kawan yang suka ambik kesmptan..

sahabat dihati sentisa dihati..
hehehe =)

aiEz said...

manusia mudah lupa,cuma mencari Dia tika hati disaat hiba,waktu gembira kadang diri alpa dan leka dengan urusan dunia...

ekin.. said...

@peyasanstaro:mmg betul..sahabat menangis sukar dicari,...tetapi yg gelak ramai menanti:)

ekin.. said...

@aiez:suka dgn kata2 yg diberi..kalau tiada manusia yg lupe nescaye tiade juge penghuni neraka..