budak baik=)

Sunday, October 30, 2011

Ganti Puasa jek??Ganti Solat Tak Nak???

Always remember that we just the servant of ALLAH..





Solat 5 waktu rukun KEDUA dalam Islam..Diulangi...RUKUN KEDUA dalam ISLAM.... 

PUASA di bulan RAMADHAN pulak RUKUN KE BERAPA???..

Mereka selalu bertanya 'dah ganti puasa ke belum ni??'

tapi jarang sekali mereka bertanya 'dah ganti solat dah??'
solat itu WAJIB..jadi dosa kalau tinggal..

 Yakinkah kita semua tiada tertinggal solat walaupun satu waktu sepanjang usia selepas baligh??

Dulu,bila rasa tak sempat jek terus tinggal solat..Bila ada majlis besar2 jek kita semua lalai..Tinggal solat lagi..
Bila pergi shopping untuk raya,,tinggal solat lagi..

Sampaikan dah tak ingat berapa waktu yang dah ditinggalkan...

Tinggal solat kat sini adalah disebabkan sengaja ataupun tak sengaja,.,Tinggal tetap tinggal ok??
Tapi lain lah kalau tinggal solat sebab uzur yang memang tak boleh solat..haram..
contoh:perempuan yang haid atau nifas,,

Ingat..Solat itu tiang agama..Jadi jika ada kelapangan dalam kesempitan apa kata ganti semua solat tu,,
solat tuh sebenarnya memang wajib dan tak boleh tinggal..Tapi kalau dah tertinggal tu memang kena ganti lah kan,,,

Aku yakin Allah akan menerima solat itu jika kita bertaubat..Allah Maha Pengampun kan??

p/s:sama2 kita muhasabah diri..Andai masa menentukan kita untuk pergi saat ini..Tiada sesiapa yang akan membantu..kecuali amal ibadat kita sendiri..

TOPUP YOUR 'IMAN'..
'REMOVE YOUR LAZYVIRUS'






8 comments:

Tea said...

yerr! aku setuju entry ni.. super like!

Nyamuk Terbang said...

serius sllu sgt tertinggl
xckup lg amalan nmpknya

ekin.. said...

@tea:tengs..same2 kita muhasabah diri..

ekin.. said...

@nyamuk terbang:em ye2.ape lgjom ganti solat,..:)

khairul akmal bin azman said...

alamak terase lak tajuk entry ni

aduh malu den!

ekin.. said...

@khairul:em bukan nak bg sape2 terase...tp kalau dh terase jom ubah k,,:)

▪littleimie▪ said...

sangat suke entry ini thumbsup!

ekin.. said...

@littlemie: tengs..jom muhasabah diri..:)

p/s:sebar2kan ok..