budak baik=)

Thursday, October 20, 2011

Bos vs Allah????



Kalau kita sedang duduk minum, makan dan berborak bersama kawan-kawan tiba-tiba ada rakan sekerja 

datang kata: "Mat, bos panggil sekejap..." Maka yang akan terjadi ialah kita akan bingkas bangun serta 

merta. 

Air teh yang belum habis lagi minum, kita boleh tinggalkan begitu sahaja. Kerana kita tahu bahawa bos kita 

perlu ditemui segera dan suruhannya perlu ditunai segera tanpa banyak soal...


air kopi yang dibuat ditinggalkan..-ihsan google-


TETAPI, sungguhpun begitu, cuba bayangkan kalau kita tengah seronok -makan minum seperti tadi, tiba-tiba 

azan berkumandang mengajak kita bersolat berjemaah di masjid. Maka adakah kita turut bersikap seperti 

tadi iaitu, bingkas bangun dan bergegas meninggalkan gerai itu atau apa-apa kerja lalu menuju ke rumah Allah 

kerana memahami seruan azan itu yang memanggil untuk bersolat dan perintah Allah adalah sesuatu yang 


mesti dipatuhi.


indahnya hidup bersama seruan Allah..=)


Adakah kita boleh berbuat demikian?






credit to:chayu afifi (insan berilmu),sekadar perkongsian..

8 comments:

wawa wadzir said...

hurmm..ramai antara kita lalai...lebih mengutamakan dunia dari akhirat..

kalau lah dosa tu boleh nampak dgn mata kasar, mesti ramai yg akan patuh pada perintah ALLAH sebagaimana dorang patuh pada bos dorang

ekin.. said...

@wawa wadzir:betul tuh...masalahnya skrg cuma lupa..manusia itu sendiri xleh lekang dgn lupa dan leka,..mcm mne nk atsi lupa dan leka nie ye??

wawa wadzir said...

mungkin kena istiqamah dalam sesuatu perkara yang ingin dilakukan..

orang cakap kalau kita istiqamah melakukan sesuatu perkara lebih dr 40 hari..insyaALLAH kita xkan lupa or tinggalkan benda tu lagi..=)

itu la..mcm sy ckp..dosa n pahala tu x nampak dgn mata kasar, kalau tak..mesti semua orang berhati-hati dengan apa yang mereka lakukan sekarang..*untuk diri sendiri* huhu

Addin said...

betul tu , huhu

p/s : addin pun macam tu juga. subhanallah

ekin.. said...

@addin:em xpe..mnusia msih boleh berubh kan addin??:) same2 kite muhasabah diri..

nelly said...

tersedar pulak . selalu azan , nelly dok kat jejantas dengan mmber nelly .
=.=

ekin.. said...

@nelly:ouh yeke..tp kenape msti duduk kat jejantas ye??

ekin.. said...

@wawa wadzir:aah betul tuh..em sebab tu mcm bulan puase sndri...kalau kite betul2 buat apa yg sisuruh selama sebula tuh insyaAllah kekal walaupun dah abih bln puasa..:)
p/s utk sy jugak..:)